Koniunktura gospodarcza - usługi Luty 2011

   W lutym spośród jednostek usługowych* najbardziej korzystne oceny koniunktury formułowane są w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (podobnie jak przed miesiącem i lepiej niż w lutym ubiegłego roku) oraz w sekcji informacja i komunikacja (nieco lepiej niż w styczniu, ale gorzej niż przed rokiem). Najbardziej pesymistyczne, gorsze niż przed miesiącem i przed rokiem, oceny koniunktury zgłaszają jednostki z sekcji pozostała działalność usługowa.
 
   Ze wszystkich jednostek usługowych objętych badaniem, najczęściej brak barier w prowadzeniu bieżącej działalności zgłaszają firmy prowadzące działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości (20,6%) oraz działalność związaną z edukacją (13,8%). Najrzadziej brak barier wskazują przedsiębiorstwa usługowe z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (1,6%). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające bariery związane są z: konkurencją firm krajowych, kosztami zatrudnienia, wysokimi obciążeniami na rzecz budżetu, niejasnymi i niespójnymi przepisami prawnymi, niedostatecznym popytem oraz niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej.


[2]* Obejmują następujące sekcje według PKD 2007: H – Transport i gospodarka magazynowa, I – Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, J – Informacja i komunikacja, K – Działalność finansowa i ubezpieczeniowa, L – Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości, M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca, P – Edukacja, Q – Opieka zdrowotna i pomoc społeczna, R – Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją, S – Pozostała działalność usługowa.