Magazynowy boom nie maleje
Trwają inwestycje, a wskaźnik pustostanów jest rekordowo niski
Popyt na magazyny pozostaje w Polsce nadal wysoki – w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2017 r. przekroczył 2,2 mln m2, a całkowite zasoby rynku wzrosły do 12,86 mln m2 (+18% w stosunku do roku 2016). Jednocześnie ponad 1,05 mln m2 jest w budowie, a wskaźnik pustostanów pozostaje na rekordowo niskim poziomie 5,04%.
Jak wynika z badania PMR Consulting & Research (wzięto pod uwagę firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników i o rocznych obrotach min. 150 mln zł), wśród ankietowanych przedsiębiorstw 57% korzysta z zewnętrznych usług logistycznych, 89% z obiektów magazynowych (a 80% z powierzchni o metrażu powyżej 3 tys. m2). 8 na 10 firm wykorzystuje nowoczesne obiekty magazynowe. 84% badanych podmiotów pozytywnie ocenia wybór Polski jako centrum logistycznego.
Dobre perspektywy. O bieżącym i perspektywicznym rynku magazynowym mówiono 6 X na śniadaniu prasowym w InFormal Kitchen w Warszawie, zorganizowanym przez firmy Fiege (Grupa ta jest jedną z największych w swej branży w Europie; w Polsce od 1997 r.) oraz P3 Logistics Parks (wyspecjalizowany właściciel, deweloper i zarządca europejskich obiektów logistycznych). Obecnie 84% podmiotów bardzo pozytywnie ocenia poziom usług świadczonych przez operatorów logistycznych. 55% badanych firm współpracuje ze swoim operatorem dłużej niż 5 lat. Ponad 1/3 przewiduje zwiększenie poziomu korzystania z zewnętrznych usług logistycznych w najbliższych 2-3 latach.
Interesujące, jak będzie się zmieniał rynek w obliczu rosnącego zapotrzebowania na nowoczesne powierzchnie magazynowe i usługi logistyczne? Według ankietowanych, najbardziej widocznymi tendencjami będą: automatyzacja procesów (58%), rozwój systemów IT (49%), wzrost e-handlu (46%), powstawanie małych jednostek magazynowych w pobliżu centrów miast (32%), presja bliskości klienta końcowego (14%) oraz rosnąca liczba zwrotów (9%).
Dobra lokalizacja. Nasz kraj jest dobrym miejscem do lokowania centrów logistycznych. Zdaniem Piotra Bzowskiego (Leasing & Development Director P3 w Polsce), koszty pracy i dostępność wykwalifikowanych pracowników, stale ulepszana i rozwijana infrastruktura transportowa, a także wysokiej jakości obiekty – to czynniki, które w największym stopniu decydują o atrakcyjności Polski. Optymizmem napawa też fakt, że firmy nadal chcą się tu rozwijać. Aż 54% respondentów zadeklarowało chęć powiększenia powierzchni magazynowej lub produkcyjnej, a jednocześnie 45% zamierza to zrobić w perspektywie najbliższych 2-3 lat.
E-commerce goni. Obroty osiągnięte w e-commerce przekroczą w 2017 r. barierę 40 mld zł – powiedział Damian Kołata, Senior Business Development Manager Fiege. – A według prognoz, w ciągu 2-3 lat rynek ten wzrośnie o kolejne kilkadziesiąt procent, osiągając poziom ok. 9% ogólnego handlu detalicznego, co stanowi europejską średnią. W ślad za bardzo intensywnym rozwojem e-handlu rośnie liczba zwrotów. Firmom, które nie mają wyspecjalizowanych komórek ds. operacji magazynowych z pomocą przychodzą operatorzy logistyczni. Rozwój e-handlu wymusza też na firmach większą automatyzację. To właśnie operatorzy logistyczni powinni pokazywać klientom zalety automatyzacji procesów (roboty pikujące, pick by vison czy pick by light są coraz częściej spotykane w magazynach), jak i rozwój systemów IT, usprawniających procesy dostaw.
12 grudnia 2017 r. | Krzysztof Koprowski
- Gospodarka
- Eksport
- Współpraca z zagranicą
- Finanse, podatki, pieniądze
- Fundusze europejskie, dofinansowywanie inwestycji
- Informacje warte uwagi
- Budownictwo
- Rolnictwo, artykuły spożywcze
- Rozwój regionalny, inwestycje w Polsce
Logistyka, Spedycja, Magazyny
Magazynowy boom nie maleje
Źródło: http://www.pgt.pl
Zobacz również:
Przed rozpoczęciem eksportu, jakie czynniki warto przemyśleć?
Selekcja produktów eksportowych to kluczowy element strategii eksportowej...
Jakie produkty spożywcze Polska eksportuje na rynki zagraniczne?
Oto główne i najważniejsze kategorie produktów spożywczych, które Polska eksportuje...
Polski eksport w styczniu i lutym 2024
Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów w styczniu - lutym 2024 r...
Czy Niemcy doceniają polskie produkty rolno-żywnościowe?
Niemieccy konsumenci wyraźnie doceniają bogactwo i świeżość polskich produktów rolno-żywnościowych...
Jakie PKB w Polsce za 2023 rok?
Jakie są wstępne szacunki dotyczące Produktu Krajowego Brutto (PKB) w roku 2023?
Pomoc
Jeżeli nie znalazłes poszukiwanego produktu, firmy, usługi lub wyniki wyszukiwarki nie są dla Ciebie satysfakcjonujące to napisz do nas czego szukasz lub potrzebujesz. Wyślemy twoje zapytanie bezpośrednio do zainteresowanych firm.
Napisz do nas