Handel zagraniczny Polski po pięciu miesiącach 2016 r. (wg wstępnych danych GUS)
Pierwsze pięć miesięcy 2016 r. przyniosły spowolnienie obrotów towarowych. Eksport wzrósł o 1,2 proc. (do 73,6 mld euro), a import pozostał na poziomie sprzed roku (70,6 mld euro). W rezultacie nadwyżka wyniosła blisko 3 mld euro, tj. poziom o prawie 0,9 mld euro wyższy niż przed rokiem.
Niska dynamika eksportu po pięciu miesiącach br. była rezultatem przyhamowania tempa wzrostu eksportu do krajów rozwiniętych (wzrost o 2,1 proc., do 63,8 mld euro) oraz utrzymania tendencji spadkowej w sprzedaży na rynki słabiej rozwinięte (o 4,5 proc., do 9,8 mld euro).
Eksport do UE wzrósł o 1,3 proc. (do prawie 58,7 mld euro), w tym szybciej do krajów spoza strefy euro (o 1,7 proc.), niż do państw strefy euro (o 1,2 proc.). Wzrost eksportu odnotowano do szesnastu państw członkowskich UE, w tym w przypadku trzynastu z nich był on szybszy niż w skali ogólnej. Wśród ważniejszych unijnych rynków najszybciej zwiększyła się sprzedaż do: Irlandii (o ponad 15 proc.), Słowenii (o 14 proc.), Rumunii (o 11 proc.), Szwecji (o 7 proc.), Włoch (o blisko 6 proc.), Danii (o 5,6 proc.), Hiszpanii (o 4,2 proc.) oraz Francji (o ponad 4 proc.). Dalej utrzymująca się tendencja do szybszego niż w skali ogólnej wzrostu eksportu do UE przełożyła się na umocnienie jej udziału w naszym łącznym wywozie, do 79,8 proc. po 5 miesiącach 2016 r.
Zdecydowanie szybciej niż przeciętnie wzrósł eksport do pozaunijnych rynków rozwiniętych, tj. o 12,8 proc., do ok. 5,1 mld euro. Wynikało to z dynamicznego zwiększenia sprzedaży do: Szwajcarii (o 15 proc.), Kanady (o 14,5 proc.), Japonii (o 13 proc.), Norwegii (o 11,6 proc.), USA (o 9,6 proc.) oraz Izraela (o 29,2 proc.).
W przypadku eksportu na rynki WNP, po dwóch latach głębokich spadków, w okresie styczeń-maj br. odnotowano jego wzrost na poziomie 3,1 proc. (do ponad 3,9 mld euro), w tym na Ukrainę o 11,6 proc. oraz na Białoruś o 8 proc. Trend spadkowy odwrócił się również w wywozie do Rosji (wzrost sprzedaży o 1,2 proc.), jakkolwiek był on łagodniejszy niż w porównaniu do pozostałych państw tej grupy.
Niekorzystnie w okresie pierwszych pięciu miesięcy 2016 r. kształtował się eksport do pozostałych rynków słabiej rozwiniętych i rozwijających się (poza WNP). Po dynamicznym jego wzroście w 2015 r. (o ok. 14 proc.), w okresie styczeń-maj br. zmniejszył się o 9 proc. (do 5,9 mld euro). O takim wyniku zadecydował spadek wywozu do: Turcji (o 11,4 proc.), Chin (o 6 proc.), Arabii Saudyjskiej (11,3 proc.), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o ok. 36 proc.) oraz Meksyku (o ok. 23 proc.). Z drugiej strony wśród ważniejszych z tej grypy rynków szybko zwiększył się eksport do Singapuru (ponad 3-krotnie), Indii (o 47,6 proc.), Republiki Korei (o ok. 16,8 proc.) oraz Serbii (o ok. 6 proc.).
W przekroju towarowym kontynuowany był trend dynamicznego wzrostu eksportu wyrobów przemysłu lekkiego (o ok. 20 proc.). Szybciej niż przeciętnie wzrósł również wywóz wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego (o ok. 4,9 proc.), chemicznego (o 3,9 proc.), wyrobów ceramicznych (o 2,3 proc.) oraz w przypadku dominujących w polskiej wymianie z zagranicą, wyrobów elektromaszynowych (o 2,1 proc.). Z kolei niemalże stagnację odnotowano w przypadku artykułów rolno-spożywczych (wzrost zaledwie o 0,8 proc.), a spadki nastąpiły m.in. w eksporcie wyrobów metalurgicznych (o 9 proc.) oraz produktów mineralnych (o ponad 26 proc.).
- Gospodarka
- Eksport
- Współpraca z zagranicą
- Finanse, podatki, pieniądze
- Fundusze europejskie, dofinansowywanie inwestycji
- Informacje warte uwagi
- Budownictwo
- Rolnictwo, artykuły spożywcze
- Rozwój regionalny, inwestycje w Polsce
Eksport
Handel zagraniczny Polski po pięciu miesiącach 2016 r. (wg wstępnych danych GUS)
Źródło: https://www.mr.gov.pl
Zobacz również:
Niewidoczne zawiasy w oknach drewnianych
Wprowadzenie niewidocznych zawiasów dla okien drewnianych to znaczący krok naprzód...
Eksport - jakich błędów należy unikać?
Brak odpowiedniej strategii marketingowej i reklamowej może ograniczyć potencjał sukcesu na rynkach międzynarodowych...
Przed rozpoczęciem eksportu, jakie czynniki warto przemyśleć?
Selekcja produktów eksportowych to kluczowy element strategii eksportowej...
Jakie produkty spożywcze Polska eksportuje na rynki zagraniczne?
Oto główne i najważniejsze kategorie produktów spożywczych, które Polska eksportuje...
Polski eksport w styczniu i lutym 2024
Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów w styczniu - lutym 2024 r...
Czy Niemcy doceniają polskie produkty rolno-żywnościowe?
Niemieccy konsumenci wyraźnie doceniają bogactwo i świeżość polskich produktów rolno-żywnościowych...
Pomoc
Jeżeli nie znalazłes poszukiwanego produktu, firmy, usługi lub wyniki wyszukiwarki nie są dla Ciebie satysfakcjonujące to napisz do nas czego szukasz lub potrzebujesz. Wyślemy twoje zapytanie bezpośrednio do zainteresowanych firm.
Napisz do nas