Dobre perspektywy na drugie półrocze dla spółek odzieżowych i obuwniczych
Spółki handlowe, zwłaszcza odzieżowe i obuwnicze, mogą skorzystać na trwającej renegocjacji czynszów w centrach handlowych i sprzedaży nowych kolekcji po pełnomarżowych cenach. Część mniejszych spółek pokazała po II kwartale wyniki dające nadzieję na lepszą passę. Dodatkowo pomóc powinien program 500 plus.
– Perspektywy spółek na II półrocze są silnie powiązane z wprowadzeniem nowych kolekcji. Teraz jesteśmy już we wrześniu, więc mamy początek sprzedaży pełnomarżowych kolekcji i odbiór tej kolekcji przez konsumentów oraz wpływ pogody niewątpliwie będą miały na wyniki spółek duże przełożenie – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Marcin Stebakow, dyrektor Departamentu Analiz Domu Maklerskiego BPS. – Najważniejszy będzie październik do połowy listopada, kiedy sprzedajemy w pierwszych marżach i pokazujemy jakość wyników. Myślę, że spółki handlowe są dobrym typem na II połowę roku.
Podkreśla, że spółki handlowe mają za sobą trudny okres kilku kwartałów słabego złotego i wyższych czynszów wyrażonych w euro, ale II kw. pokazał, że kilka z nich potrafiło zoptymalizować działalność i pokazać się inwestorom z dobrej strony w raportach finansowych za ostatni okres.
– Jeśli chodzi o pozytywne elementy, które można było zauważyć w II kw., to mniejsze spółki bardziej poprawiły wyniki, mówię tutaj o spółkach Solar albo Próchnik czy np. Prima Moda, której też należy uznać II kw. za udany po pewnych perturbacjach związanych z brakiem kolekcji, z brakiem środków na zakup tych kolekcji, które spółka miała – przypomina Stebakow. – Widać, że II kw. przyniósł ciekawe rozwiązania i wpłynął na wyniki dwóch czy trzech spółek i zostało to przez inwestorów zauważone po okresie posuchy, która była w tych spółkach.
Prima Moda w II kwartale zwiększyła przychody z niespełna 6 mln zł w I kw. do niemal 11 mln zł, uzyskała zysk operacyjny w wysokości 1,43 mln zł po stracie rzędu 2,39 mln zł. Na czysto zarobek wyniósł 1,15 mln zł wobec straty w I kw. 2,43 mln zł. Solar Company przy analogicznych jak przed rokiem przychodach zmniejszyła stratę w I półroczu do 1,4 mln zł z 2,4 mln zł. Próchnikowi udało się zwiększyć przychody netto z 19,8 mln zł do 27,8 mln zł i uzyskać zysk netto na poziomie 2,34 mln zł wobec straty 103 tys. zł rok temu.
– Spółki starają się renegocjować stawki czynszowe, gdyż kończą się umowy w galeriach handlowych, które były podpisywane 5-7 lat temu. Centra handlowe widzą też, że jest odwrót konsumentów od chodzenia po galeriach handlowych – mówi szef Departamentu Analiz DM BPS. – Część osób przenosi się do handlu internetowego, tak że wynajmujący są bardziej skorzy dokonywać tych obniżek i iść na ustępstwo w stosunku do najemców, jakimi są głównie sieci handlowe czy odzieżowe i obuwnicze.
Zauważa też, że spółki próbują renegocjować nie tylko czynsze, ale także koszty finansowe.
– W 2015 Vistula miała pozytywny wpływ na wyniki, jeśli chodzi o koszty finansowe jak również Gino Rossi, które znacząco obniżyło koszty finansowania zamieniając obligacje na tańszy kredyt. I to było już widoczne w poziomie zysku netto za II kw., który urósł ponad 30 proc. rok do roku – mówi Stebakow.
Nadzieję na wzrost obrotów daje według niego program 500+. Zgodnie z badaniami Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i Instytutu Rozwoju Gospodarki SGH 42,6 proc. rodzin przeznaczy dodatkowe pieniądze na odzież i jedzenie. Co trzeci wydatkuje je na edukację potomstwa, zaś 16,8 proc. odkłada pieniądze na przyszłość pociechy.
- Gospodarka
- Eksport
- Współpraca z zagranicą
- Finanse, podatki, pieniądze
- Fundusze europejskie, dofinansowywanie inwestycji
- Informacje warte uwagi
- Budownictwo
- Rolnictwo, artykuły spożywcze
- Rozwój regionalny, inwestycje w Polsce
Eksport
Dobre perspektywy na drugie półrocze dla spółek odzieżowych i obuwniczych
Źródło: http://www.inwestor.newseria.pl
Zobacz również:
Niewidoczne zawiasy w oknach drewnianych
Wprowadzenie niewidocznych zawiasów dla okien drewnianych to znaczący krok naprzód...
Eksport - jakich błędów należy unikać?
Brak odpowiedniej strategii marketingowej i reklamowej może ograniczyć potencjał sukcesu na rynkach międzynarodowych...
Przed rozpoczęciem eksportu, jakie czynniki warto przemyśleć?
Selekcja produktów eksportowych to kluczowy element strategii eksportowej...
Jakie produkty spożywcze Polska eksportuje na rynki zagraniczne?
Oto główne i najważniejsze kategorie produktów spożywczych, które Polska eksportuje...
Polski eksport w styczniu i lutym 2024
Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów w styczniu - lutym 2024 r...
Czy Niemcy doceniają polskie produkty rolno-żywnościowe?
Niemieccy konsumenci wyraźnie doceniają bogactwo i świeżość polskich produktów rolno-żywnościowych...
Pomoc
Jeżeli nie znalazłes poszukiwanego produktu, firmy, usługi lub wyniki wyszukiwarki nie są dla Ciebie satysfakcjonujące to napisz do nas czego szukasz lub potrzebujesz. Wyślemy twoje zapytanie bezpośrednio do zainteresowanych firm.
Napisz do nas