Koniunktura konsumencka- Kwiecień 2011 r

   W kwietniu 2011 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa w stosunku do poprzedniego miesiąca.

   Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej(BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w kwietniu 2011 r. o 2,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –26,8 pkt proc. Zanotowany poziom wskaźnika jest jednak niższy o 12,1 pkt proc. od wyniku z kwietnia poprzedniego roku.

   Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej(WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się o 4,3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –29,8 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż 12 miesięcy wcześniej o 9,3 pkt proc.

   Zanotowane korzystne zmiany koniunktury konsumenckiejw stosunku do marca 2011 r. były wynikiem poprawy prawie wszystkich badanych czynników determinujących nastroje konsumentów.

   Najbardziej znaczącą poprawę nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca odnotowano w odniesieniu do oczekiwanych zmian (w następnych 12 miesiącach):  w poziomie bezrobocia (spadek wartości bezwzględnej wskaźnika o 8,1 pkt proc.), w sytuacji ekonomicznej kraju oraz w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (wzrost wartości wskaźników odpowiednio o 4,7 oraz o 4,0 pkt proc.).

   Mniej pesymistycznie niż miesiąc wcześniej polscy konsumenci ocenili zaistniałe zmiany (w ostatnich 12 miesiącach) w sytuacji ekonomicznej kraju i w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (poprawa wskaźników odpowiednio o 1,6 oraz o 0,8 pkt proc.) oraz oczekiwane (w następnych 12 miesiącach) możliwości oszczędzania pieniędzy (poprawa wskaźnika o 0,5 pkt proc.).

   Minimalnie pogorszyły się oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych
w obecnych warunkach (spadek wskaźnika o 0,3pkt proc.).