Czy polskie lotniska obsłużą 94 mln osób w 2035 r.?
Prognoza obiecująca, ale co z infrastrukturą i przepustowością?
Ponad 94 mln obsłużonych pasażerów przez polskie lotniska w 2035 r. – tak brzmi najnowsza prognoza ruchu lotniczego jaką przedstawił Urząd Lotnictwa Cywilnego podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej w Warszawie.
Mamy w Polsce lotniska A i B czyli dwa równoległe światy. Te pierwsze o dużej przepustowości, dynamicznie się rozwijają i są rentowne. Lotniska klasy B obsługują poniżej miliona podróżnych i charakteryzują się niskim wzrostem – scharakteryzował specyfikę polskich portów lotniczych prezes ULC Piotr Samson i przedstawił wyniki przewozów pasażerskich w I półroczu 2017 r.
Choć obecny rok być może będzie ostatnim z dwucyfrową dynamiką ruchu pasażerskiego, a po roku 2018 będzie ona maleć, to i tak nadal powinna być wyższa, niż europejska średnia.
Wzrośnie wskaźnik mobilności. Poprzednia prognoza ULC zakładała, ze w 2030 r. z polskich lotnisk skorzysta ok. 60 mln podróżnych. Obecnie przewiduje się ok. 94 mln do 2035 r. Jak mówił podczas konferencji prezes Samson wzrost w pierwszych latach ma oscylować na poziomie wyższym niż np. zakłada IATA (3-5%) i wynieść 6-9%. Z czasem będzie się on wygaszał do poziomu 3-5%.
Wciąż mamy niski wskaźnik mobilności w Europie. Obecnie wynosi on 0,9 podróży rocznie na osobę, ale szacujemy, że w 2035 r. dogonimy Stary Kontynent i osiągnie on poziom 2,8 – przekonywał prezes ULC.
39 mln podróżnych. Zgodnie z nową prognozą w tym roku polskie porty lotnicze powinny obsłużyć łącznie ponad 39 mln pasażerów, a więc ok. 15% więcej niż w roku 2016. W I półroczu 2017 r. krajowe lotniska odwiedziło już ponad 17 mln podróżnych, co stanowi 17% wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Liderem pod względem liczby obsłużonych osób jest oczywiście lotnisko Chopina w Warszawie, które z wynikiem niemal 7 mln pasażerów uzyskało blisko 25% wzrost.
Na kolejnych miejscach za Warszawą plasują się lotniska w: Krakowie-Balicach (2,7 mln obsłużonych podróżnych w I półroczu 2017 r. i 17,4% wzrost), Gdańsku (odpowiednio 2,1 mln i 15,6%), Katowicach-Pyrzowicach (1,56 mln i 17,7%), Modlinie (1,43 mln i 0,8), Wrocławiu (1,27 mln i 18,4%) oraz Poznaniu (758 tys. i 2,5%). Te porty lotnicze tworzą właśnie wspomnianą grupę A i jak podkreślał prezes Samson w większości odnotowują przyrosty powyżej średniej europejskiej. Pozostałe lotniska regionalne póki co nie mają szans na obsłużenie miliona podróżnych i wciąż mają problemy z rentownością.
Problemy z przepustowością. To wyraźnie zwiększenie nasycenie ruchu w centralnej Polsce może powodować problemy z przepustowością – przestrzegał Samson. Z prognozy ULC wynika, że w 2022 r. lotnisko Chopina w Warszawie odprawi 22 mln pasażerów, co będzie raczej stanowiło maksimum jego możliwości – kolejne lata będą przynosiły coraz większe problemy, lotnisko po prostu zacznie się zapychać. Do liczby 22 mln należy dodać jeszcze prognozowane na ten sam rok 4 mln pasażerów w Modlinie.
Zanim powstanie Centralny Port Komunikacyjny, którego otwarcie planowane jest na rok 2030, któreś z lotnisk centralnej Polski będzie musiało przejąć część ruchu od Chopina w Warszawie. Czy to będzie Modlin, Łódź czy może pogrążony w kryzysie Radom? Tego nie wiadomo. O tym zadecyduje niewidzialna ręka rynku. To będzie wybór przewoźników i pasażerów – przekonywał Samson.
Potencjał Krakowa. Według ULC spośród lotnisk regionalnych największy potencjał rozwoju ma Kraków-Balice, który w 2022 r. powinien obsługiwać ponad 8 mln podróżnych. Paradoksalnie port ten ma także największe problemy i ograniczenia infrastrukturalne. Musi tam powstać nowa droga startowa o odpowiedniej długości. Druga kwestia to ograniczona możliwość rozbudowy terminalu.
We wspomnianym 2022 r. Gdańsk i Katowice-Pyrzowice mają obsługiwać ok 7 mln pasażerów, Wrocław 4 mln, a Poznań ok 2 mln. Pozostałe porty regionalne będą delikatnie rosnąć, ale wszystkie łącznie raczej nie osiągną ruchu na poziomie 3 mln osób. Oznacza to, ze podział na lotniska klasy A i B ugruntuje się.
Spośród przewoźników regularnych najwięcej pasażerów w badanym przez ULC okresie obsłużyły kolejno linie Ryanair (5,32 mln), PLL LOT (3,68 mln), Wizz Air (3,44 mln), Lufthansa (968 tys.) i EasyJet (431 tys.). Z kolei wśród linii czarterowych największą popularnością cieszyły się: Travel Service (395 tys.), Enter Air (371 tys.) i Small Planet Airlines (362 tys.).
Dobre wyniki przewozów pasażerskich to przede wszystkim efekt rozbudowania połączeń PLL LOT (zarówno tych premierowych, jak i wznowień) ale także przewoźników niskokosztowych, takich jak Ryanair i Wizz Air, którzy nie tylko otwierali nowe destynacje, ale także zwiększali oferowanie z portów regionalnych.
Tanie linie lotnicze mają już 55% udział w przewozach na polskich lotniskach (w I półroczu 2017 r. odnotowały wzrost 9,9%). Z kolei operatorzy sieciowi - 37% rynku, a czarterowi - 8%.
7 listopada 2017 r. | Mikołaj Marszycki
W środku prezes ULC Piotr Samson / Fot. Mikołaj Marszycki
- Gospodarka
- Eksport
- Współpraca z zagranicą
- Finanse, podatki, pieniądze
- Fundusze europejskie, dofinansowywanie inwestycji
- Informacje warte uwagi
- Budownictwo
- Rolnictwo, artykuły spożywcze
- Rozwój regionalny, inwestycje w Polsce
Transport lotniczy
Czy polskie lotniska obsłużą 94 mln osób w 2035 r.?
Źródło: http://www.pgt.pl
Zobacz również:
Przed rozpoczęciem eksportu, jakie czynniki warto przemyśleć?
Selekcja produktów eksportowych to kluczowy element strategii eksportowej...
Jakie produkty spożywcze Polska eksportuje na rynki zagraniczne?
Oto główne i najważniejsze kategorie produktów spożywczych, które Polska eksportuje...
Polski eksport w styczniu i lutym 2024
Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów w styczniu - lutym 2024 r...
Czy Niemcy doceniają polskie produkty rolno-żywnościowe?
Niemieccy konsumenci wyraźnie doceniają bogactwo i świeżość polskich produktów rolno-żywnościowych...
Jakie PKB w Polsce za 2023 rok?
Jakie są wstępne szacunki dotyczące Produktu Krajowego Brutto (PKB) w roku 2023?
Pomoc
Jeżeli nie znalazłes poszukiwanego produktu, firmy, usługi lub wyniki wyszukiwarki nie są dla Ciebie satysfakcjonujące to napisz do nas czego szukasz lub potrzebujesz. Wyślemy twoje zapytanie bezpośrednio do zainteresowanych firm.
Napisz do nas