Koniunktura konsumencka - Maj 2011 r

   W maju 2011 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa w stosunku do poprzedniego miesiąca.

   Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w maju 2011 r. o 0,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –26,4 pkt proc. Zanotowany poziom wskaźnika jest jednak niższy o 14,1 pkt proc. od wyniku z maja poprzedniego roku.

   Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się o 2,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –27,7 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż 12 miesięcy wcześniej o 9,7 pkt proc.

   Zanotowane korzystne zmiany koniunktury konsumenckiej w stosunku do kwietnia 2011 r. były wynikiem poprawy większości badanych czynników determinujących nastroje konsumentów.

   Najbardziej znaczącą poprawę nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca odnotowano (podobnie jak w kwietniu w stosunku do marca) w odniesieniu do oczekiwanych zmian w następnych 12 miesiącach w poziomie bezrobocia (spadek wartości bezwzględnej wskaźnika o 7,1 pkt proc.). Poprawiły się także, podobnie jak w poprzednim miesiącu, oceny zaistniałych jak i oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (po 0,7 pkt proc.) oraz oczekiwanych (w następnych 12 miesiącach) zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (o 1 pkt proc.).

   Nieznacznie pogorszyły się oceny zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju, dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnych warunkach oraz oczekiwanych możliwości oszczędzania pieniędzy.