Umowa offsetowa z LMC rozwija polską gospodarkę

- Offset ma ogromne znaczenie dla modernizacji i rozwoju polskiej gospodarki. Dzięki takim projektom, jak utworzenie bazy obsługowo-naprawczej polskich samolotów wielozadaniowych F-16 oraz wdrażanie najnowocześniejszego systemu wsparcia logistyki, pozyskujemy nowe technologie i inwestycje – powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak na konferencji prasowej podsumowującej realizację umowy offsetowej Lockheed Martin Corporation (LMC). Spotkanie z mediami odbyło się 19 maja 2011 w MG.

   W ramach umowy offsetowej z LMC Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy (WZL-2) będą remontować samoloty wielozadaniowe F-16, a Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie (ITWL) otrzyma nowoczesny system obsługi operacyjnej.

   Wicepremier Waldemar Pawlak przypomniał, że umowa offsetowa z LMC jest największą z zawartych dotychczas umów. – Jej wartość to 6,028 mld dol., czas wykonania umowy upływa w 2013 r. – dodał.

   Szef resortu gospodarki podkreślił, że w realizację offsetu zaangażowanych jest obecnie około 30 polskich podmiotów. – Do najważniejszych należą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy oraz Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie – wyjaśnił wicepremier Pawlak.

Jesteśmy dumni z partnerskich relacji, które wypracowaliśmy wspólnie z polskim przemysłem. Mam nadzieję, że pojawią się dalsze możliwości ich wzmocnienia i rozwoju - powiedział wiceprezes Lockheed Martin Corporation Philips Georgariou. Dodał, że 20 maja 2011 r. zostanie podpisana umowa na realizację dwóch projektów w ramach programu offsetowego towarzyszącego zamówieniu przez Polskę 48 wielozadaniowych samolotów F-16. Dzięki amerykańskim inwestycjom WZL-2 otrzyma nowoczesną technologię oraz wsparcie finansowe na wybudowanie nowego hangaru, w którym odbywać się będzie m.in. proces malowania powierzchni.

   Prezes WZL-2 Alfred Załużny podkreślił, że serwisowanie samolotów F-16 w Bydgoszczy było celem od początku uczestnictwa w programie offsetowym. – Umowa z LMC to kolejny krok w kierunku stworzenia nowoczesnego centrum obsługi. Dzięki jej realizacji remonty polskich F-16 nie będą już musiały być wykonywane zagranicą – zapewnił prezes WZL-2.

   Z kolei, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie stanie się dostawcą najnowocześniejszych systemów wsparcia logistyki (ang. Logistic Support System – LSS). Technologia ta nie była dotychczas w Polsce stosowana, jej pozyskanie stworzy nowe możliwości rozwoju ITWL. LMC przekazuje nieodpłatnie ITWL technologie i know-how, niezbędne do opracowania, a następnie wdrożenia i utrzymania na potrzeby MON Systemu Informatycznego Wsparcia Eksploatacji Samolotów F-16 (SIWESF-16). Jak podkreślał Ryszard Szczepanik, dyrektor Instytutu, nowoczesny system LSS może być wykorzystywany nie tylko w lotnictwie, ale również przez inne rodzaje wojsk.