Polacy coraz lepiej oceniają firmy rodzinne

  Polacy z firmami rodzinnymi łączą najczęściej takie cechy jak tradycja, wysoka jakość, rzetelność, wiarygodność i uczciwość – takie wnioski płyną z raportu „Polacy o firmach rodzinnych” opracowanego na zlecenie Fundacji Firmy Rodzinne przy współpracy z EY. Właściciele firm rodzinnych zostali scharakteryzowani jako osoby przedsiębiorcze, pracowite, zaradne i kreatywne.

  „Firmy rodzinne na świecie stanowią 2/3 wszystkich biznesów i tworzą nawet do 80 proc. miejsc pracy w większości krajów. To one są kluczowe dla utrzymania równowagi w światowej gospodarce” – mówi Marek Jarocki, Dyrektor w Zespole Doradztwa ds. Kapitału Ludzkiego EY.  Tradycja i jakość najważniejsze dla klientów firm rodzinnych

  Polacy darzą firmy rodzinne bardzo dużym zaufaniem i mają o nich bardzo dobrą opinię, która dotyczy również właścicieli tych przedsiębiorstw. Co czwarty z badanych podkreślił rolę tradycji w firmie rodzinnej, co było najczęściej wymienianą cechą w badaniu. Na drugim miejscu znalazła się natomiast wysoka jakość, wymieniona przez 15 proc. respondentów.

  Zaufanie Polaków do firm rodzinnych w dużym stopniu może wynikać z osobistej odpowiedzialności właścicieli za biznes, nierzadko gwarantujących jakość produktów własnym nazwiskiem. Badani bardzo mocno zwracają na to uwagę — dla ponad połowy (52 proc.) respondentów, którzy dotychczas kupili produkty lub usługi firm rodzinnych jest to największa zachęta do zakupu.

  Badani właściciele firm rodzinnych charakteryzują jako osobę przedsiębiorczą (to dla prawie 60 proc. badanych najważniejsza cecha), pracowitą (54,9 proc.), zaradną (48,3 proc.), kreatywną (44,9 proc.) i odważną (37,8 proc.).

  „Wyniki badania, które przedstawiamy w raporcie napawają mnie ogromnym optymizmem. Wielokrotnie spotykałam się z przedsiębiorcami, którzy nie byli przekonani o tym, czy przyznawać się do rodzinnego charakteru działalności w obawie przed stereotypowym potraktowaniem przez otoczenie” – mówi Katarzyna Gierczak Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne.

Polacy gotowi założyć firmę nawet z teściową

  Co ważne - ostatecznie o zerwaniu z negatywnymi skojarzeniami o prowadzeniu firmy rodzinnej świadczą odpowiedzi respondentów na pytanie o to, czy członkowie rodziny są dobrymi partnerami biznesowymi. Okazuje się bowiem, że większość Polaków biorących udział w badaniu odpowiedziało twierdząco. Zapytani o to, z kim z rodziny – hipotetycznie - mogliby założyć firmę, respondenci wymienili w pierwszej kolejności współmałżonka. Chętnie założyliby również biznes z rodzeństwem. Natomiast siedmiu na tysiąc Polaków byłoby skłonnych stworzyć firmę nawet wspólnie z teściową.

  „Co ciekawe, chęć do przejmowania biznesów po rodzicach nie jest już taka oczywista. Jak wynika z innego globalnego badania EY wśród ankietowanych studentów Polsce, zaledwie 4,5 proc. chce dołączyć do firmy rodzinnej 5 lat po zakończeniu nauki. Takie plany od razu po studiach miało 6,3 proc. badanych” - mówi Marek Jarocki.
Za produkty firm rodzinnych gotowi jesteśmy więcej zapłacić

  Z badania wynika, że ponad jedna trzecia Polaków deklaruje chęć zapłacenia więcej za produkty i usługi firm rodzinnych – nawet 15 proc. ponad standardową cenę oferowaną przez nie-rodzinnych dostawców. Wśród osób, które zadeklarowały tak dużą dopłatę, najwięcej osób przypisuje wartość dodatkową jakości osobiście pilnowanej przez właściciela, a także polskiemu pochodzeniu produktu.

  Grafika przedstawia, że ponad jedna trzecia Polaków jest gotowa zapłacić więcej za produkty i usługi firm rodzinnych. Zdecydowanie przeciwnych wyższym cenom jest jedynie niewiele ponad sześć proc. ankietowanych.

Źródło: EY

http://ey.media.pl/pr/302980/koniec-mitu-prywaciarza-wyniki-badania-polacy-o-firmach-rodzinnych-2015

  Okazuje się jednak, że same firmy nie zdają sobie sprawy z ogromnego potencjału wizerunkowego, jaki stoi za rodzinnym charakterem działalności. Jak przyznali badani, zaledwie jedna piąta z nich miała styczność z jakimkolwiek oznaczeniem produktu, które informowałoby o tym, że pochodzi on z firmy rodzinnej.

  Według raportu Polacy mówią wprost, że informacja o rodzinnym pochodzeniu produktu powinna znajdować się bezpośrednio na opakowaniu. Takie jest zdanie ponad 70 proc. respondentów.

  Najlepiej znane są firmy z branży spożywczej

  W piątce najczęściej wymienianych spontanicznie przez respondentów marek rodzinnych znalazły się aż cztery związane z sektorem produkcji żywności. Chodzi o firmy Grycan, Koral, Olewnik i Blikle.

  Respondenci zdają sobie sprawę z istnienia globalnych firm, które są również podmiotami rodzinnymi. Warto również zwrócić uwagę, że w czołówce zestawienia pojawiła się tylko jedna marka nie-rodzinna (Wedel), choć o niewątpliwie rodzinnym rodowodzie.

  „Niestety, jeśli pominiemy firmy rodzinne o największej rozpoznawalności, konsumenci nie wykazują dobrej orientacji w tym, które z uznanych firm są własnością rodzin” – zwraca uwagę Grupińska.

  „Polska nie jest tutaj odosobnionym przypadkiem. Podobne zjawisko obserwujemy na całym świecie. Mało kto zdaje sobie sprawę, że marki takie jak, Wal-Mart czy BMW to firmy rodzinne, mimo, że prawie wszystkie funkcjonują na rynku od co najmniej 30 lat. W Europie w gronie 10 największych biznesów założonych i prowadzonych przez rodziny są między innymi Volkswagen, Auchan, Peugeot czy Roche” – dodaje Marek Jarocki.

  Jak podkreślają komentatorzy raportu, firmom rodzinnym jest potrzebne nieco więcej wiary w siebie, żeby chętnie i świadomie korzystały w swojej komunikacji z atrybutu rodzinności. Tym bardziej, że w świecie firmy rodzinne stanowią zdecydowaną większość.

Źródło - redakcja ekonomiczna PAP